lördag 2 oktober 2010

Idiotiska hundägare, del.... 345?

Jag skäms över att vara hundägare!
Jag skäms över att bo i ett land där ett parti vill inför hundförbud mot kamphundar när det är hundägarna det gäller, som gör bort sig gång på gång.. Hundägarna till vilken ras som helst!

Gick precis en underbar morgonpromenad med Linus i barnvagn och Fille i koppel...
Genade genom en av gårdarna här där vi bor och ser att en hund av schäfermodell står och stirrar på oss från sin uteplats.
Helt plötsligt ger den av ett högt skall och sätter fart mot staketet. Det låga staketet..
Hur tänker man? Hur kan man ha sin stora hund lös på uteplatsen och samtidigt ha ett lågt staket? Redan där..

Hunden börjar hoppa mot staketet och jag får panik och småkutar förbi.
Men ja.. Den kommer ju såklart över och efter oss i 140!
Har sett den här hunden sen innan sommaren då den var valp, och vet att det är en hane.
En nyligen könsmogen hane har vi i hasorna alltså, trevligt..
Den kommer ifatt oss och börjar försöka rida på Fille som redan tänt på alla cylindrar.
"Ta fast hundjäveln!" vrålar jag över hela gården i full panik samtidigt som jag försöker sparka bort hunden, ut kommer en tjej i 17-årsåldern småspringandes mot oss, "jag försöker.." svarar hon lite kaxigt medan hon gör en halvhjärtat försök att få tag i sin hårboll.

Alltsåvafaaaaan!?

Jag försöker?
Redan där höll jag på att föda på plats, jag var så sjukt upprörd.
När tjejen tillslut får tag på sin hund så går hon bara, ingen ursäkt, ingenting..
Fattade hon någonsin att min hund hade gjort slamsor av hennes om jag hade släppt fram honom?
Fattade hon att jag räddade livet på hennes jävla hund genom att vrida mina egna armar ur led för att hålla fast min hund som var dubbelt så stor, för att hon brustit i sitt hundägaransvar och inte vet hur man bygger ett tillräckligt högt staket?
Näe..
Och jag blir så förbannad!
Hade jag inte haft Linus med mig så hade hon nog fått höra både det ena och den andra, men man måste ju va lite sansad inför sina små, även om det var väldigt svårt..

Min älskade älskade lilla familj!


...

3 kommentarer:

  1. näe...nästa gång så släpp Fille så han får tugga lite. Så där får man bara inte göra....

    SvaraRadera
  2. håller med. jag hade nog inet kunnat hålla inne med orden heller....

    SvaraRadera
  3. Vad är det för galningar där ute? Tur att schäfern inte gav sej på Linus. Eller Kulan!
    Du kanske skulle ta tillfället i akt och ventilera lite åsikter när du ser någon vuxen med hunden? Eller så gör du som en annan gjorde en gång: Knyter fast hunden i morgonrockssnöre & åker till Polisen med den. Får dom hämta den där, oansvariga folk!

    SvaraRadera