måndag 23 februari 2009

Omkring 13 veckor kvar..

Vecka 27:

Barnet ser nu ut som det kommer att göra vid födseln förutom att det är mindre och smalare. Lungorna, levern och immunförsvaret behöver fortfarande utvecklas men om barnet skulle födas nu så har det cirka 80 procent chans att överleva.
Från och med nu anger vi bebisens längd från huvud till häl. Nu är din bebis 34 cm och väger omkring 1 kg. Hörseln har utvecklats mer och din bebis börjar öppna sina ögon. Bebisen känner igen din röst och din partners om ni är tillsammans ofta.

Du – Livmoderns mått är mellan 25 och 28 cm. Röda strimmor kan börja synas på din mage, detta är inte ovanligt. Dessa bleknar efter förlossningen. Du kan känna av: halsbränna, gas i magen och tryck mot lungorna.
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.



-------------------------------------------------------------

Där ser man! Liten väger 1 kg. Bra, då kan jag "dra av" det från det jag gått upp.. :)
Jäkla va han varit i farten nu på morgonen. Känns som att han har disco därinne!

Är ledig idag med. Så skönt! Har vaggat runt på en långis med älskade hund, i 5 meter snö. Men det gick bra. Han behöver det, jag behöver det.
Har haft satans ont hela natten. Att gå runt på Ikea hela söndagen var tydligen ingen hit.. Men men.. Jag börjar på ngt sjukt sätt att vänja mig..

2 kommentarer:

  1. Kan man få ett foto på kulan tro? :)
    Jag har sett innehållet i kulan, men inte skalet!

    Kramisen till blivande mammisen.

    SvaraRadera
  2. haha, ja dom där gravid-gaserna är man ju inte skonad från... där får ja vara (känna mig) delaktig i dofterna..

    /link

    SvaraRadera