onsdag 18 november 2009

Faser & fisk.

Den här mamman fick vyssja & gunga sin son i famnen till sömns igår.
Runt 20:30..
Lilla hjärtat!
Ville INTE somna i sin egen säng..
Sen vaknade han en timme senare & samma visa igen!

Vid 02:30 hörde jag märkliga små gnäll från hans säng som jag inte hört förut, gick upp & satte in nappen - men det dög inte det.
Efter några fler försök med nappen så fick han komma till vår säng & han somnade på en gång - först med ett krampaktigt tag om min läpp, sen om min näsa & slutligen i mitt lillfinger..
Så nära mamma som möjligt är bäst! :)
Jag låg där & funderade ett tag & kom på att jag läst nånstans om nån 26-veckors fas, blev tvungen att räkna efter & jajemän han blir ju 26 veckor imorrn!

Det femte språnget, som inträffar vid omkring 6 månaders ålder, kan kallas relationssprånget. Barnet lär sig att omvärlden är stor och själv är han eller hon bara en liten prick.
Den leksak barnet vill leka med ligger onåbar uppe på en hylla.
Mamma och pappa kan försvinna till ett annat rum och då är de borta. Det kan förstås kännas mycket skrämmande.
Nu sover barnet ofta sämre. Kanske har det svårt att somna eller vaknar tidigare. Kanske verkar det ha mardrömmar.
Barnet blir blygare och vill helst ha mamma eller pappa riktigt nära för att ha koll på att ingen försvinner. Snuttesaker är viktiga.

Som tur var så vaknade Linus klockan 10:30 (!!!) imorse. Jag vaknade en kvart innan & låg sen & granskade underverket som låg tätt intill mig.
Han var så söt så jag höll på att explodera!
De tjocka små låren i grodställning (täcket hade han självklart sparkat av sig..), den lilla blöjan, den tajta lilla t-shirten som halkat upp så man såg den goa magen & sen armarna rakt upp & lite småsnarkningar på det..
Man blir ju tårögd!

Och nu har Lilleman precis ätit lunch.
Potatis med rödspätta..
Och jag höll på & kräkas!
Det både luktade OCH smakade som sån där akvariefiskmat i en gul liten burk.
Fy farao!
Fast Linus åt med god aptit.
Men mammas egengjorda mat duger inte.. Var flitigt i förra veckan & kokade potatis & fisk, mixade allt med lite mjölk & lite smör. Slängde i lite dill för smakens skull..
Och gott, det var det - tyckte jag.
Men jag har aldrig sett en mer missnöjd bebis! Som han hulkade. Som han kräktes. Både genom munnen & näsan.. :S
Jag försökte mig på en fuling att "dölja" fiskmoset med majsmos, men han kände direkt & hulkade ännu mer..
Ok.
Jag hajjar!
Burkmat is the shit!



...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar